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광고애니메이션의 영상과 표현기법에 관한 연구/46-64
글쓴이 박일재 날 짜 2006-03-01 12:42:43
첨부파일 광고애니메이션의 영상과표현기법에관한연구-박일재.pdf
내용 광고애니메이션의 영상과 표현기법에 관한 연구 




박일재 
조선대학교 
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.%.드!oot ‘- ‘!..~“..., 
광고에 애니메이션을 사용하는 경우는 오늘날 현대사회에 
시각화 추세의 일환이 기 도 하지만 그것보다도 애니메이션 
의 장점인 뛰어난 독창성과 다양한 표현양식의 사용으로 
타광고와의 차별이 용이하며 소비자에게 쉽 게 친근감을 
주기 때문이다. 그러 나 무조건 애니메이션을 광고에 이용 
한다고 해서 광고의 효과를 기대하기는 어렵다. 왜냐하면 
흥미만을 위한 애니메이션 광고는 P.R하고자 하는 제품을 
고지시킬수가 없으며 캐릭터의 선정이 잘못되었거나독창 
성이 없거나 소비자에게 친근감을 주지 못한다면 광고에 
애니메이션을 사용한 의의가 없어지기 때문이다. 
이러한 상황을 바탕으로 과연 소비자들은 애니메이션의 
표현요소중에 어떤 요소를 좋아하고 타켓별로 CF를 제작 
함에 있어서 어떻게 제작해야 송}는지 를 파악하기 위하여 
실험연구를 하였다 
l차조사는 광고를 전문적으로 제작하는 전문가 집단을 대 
상으로 하였으며 2차조사는 광고를 접하는 소비자를 대상 
으로 하였다. 
애니메이션 크리에이티브 표현 요소로 소재 . 형태 정서 기 
법 4가지로 구분하여 분류하였다. 
첫 번째, 애니메이션의 표현 소재로 사람.동물 사람과 동 
물이 동시에 등장하는 CF로 나누었으며 두 번째 애니메 
이션의 표현기법으로는 만화적,회화적으로 분류했다. 
세 번째, 애니메이션의 형태로 평면적,입체적으로 나누었 
다. 
마지막으로 표현의 정서적인 측면에서 효뉴국적.서양적으로 
분류하여 조시를 했다 
실험조사에서는 4가지 요소의 선호도를 측정한 결과 소비 
자에게 가장 크게 인식되는 요소로는 애니메이션의 기법이 
었으며 조사결과 회화적인 것이 만화적인것보다 선회되었 
고 표현요소중에서는 어 떤소재를 쓰는가가중요시 되었다. 
전 연령을 대상으로 하였을 때 소비자에게 가장 영향력있 
는 애니메이 션의 유형은 동물적이며,회화적이고,입체적이 
며,호댁적인 소재의 순이였다. 
따라서 세분되지 않는 타켓을 대상으로 하는 CF제작시에 
는 애니메이션 요소중에 동물과 회화적, 입체적이며 한국 
적인 표현요소를 구성하여 제작을 하면 소비자에게 강력 
한인상을줄수있으리라본다. 

Abstract 
Recently, using animation to advertising is a part 
of trend of visualization in the modern society. But 
it is easy to differentiate it from the other 
advertising and it gives the customers intimate 
because it uses excellent originality and various 
expression techniques, advantages of animation. 
However, although it uses animation to advertising 
unconditionally, it is difficult to get effectiveness of 
advertising. The reason is why animation 
advertising for interest does not notice the 
products for public relations. If the selection of 
character is wrong or there is no originality or it 
does not give the customers a feeling of intimacy, 
there is no significance used in animation to 
advertising. 
On a basis of this situation, this study is to execute 
experimental research for grasping a factor which 
customers like among expression factors of 
animation and a method how to produce in the 
production of CF by target. 
The object of the first survey was an expert group 
that produced advertising professionally 
The object of the second survey was a customer 
who met with advertising 
As expression factors of animation creative, it 
classifies four factors: subject matters, patterns, 
emotions and techniques. 
First it classifies CF that a man, an animal and a 
man and an animal make an appearance 
simultaneously as subject materials for expression 
of animation. 
Second, i t classifies in comics and pictures as 
expression techniques of animation. 
Third, it classifies plane and cubic patterns of 
animation. 
Lastly, it investigates it by classifying Korean-like 
and W estern -like in the emotional aspect of 
expresslOn. 
As a result of measuring 4 factors of preference in 
the experimental survey, the factor that the 
customers recognized most was animation 
techniques. The picture-like factor preferred the 
comic-like as a result of investigation. Also, a kind 
of materials was highly regarded among expression 
factors 
When it was made the whole age as an object, the 
pattern of animation with most effective to the 
customers was animal-like, picture-like, cubiclike 
and Korean-like as an order 
Accordingly, in producing CF being object of a 
target without subdivision, when it is produced by 
constituting animal-like, picture-like, cubic-like 
and Korean-like factors of expression among 
animation factors , it may give the customers 
strong lmpreSSlon. 

Keyword 
animation , adver t isin g , expression, factors , 
customers