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국내 캐릭터산업의 현황분석과 활성화 전략에 관한 연구-펜시용 캐릭터를 중심으로/515-530
글쓴이 한일우 날 짜 2006-03-01 12:14:27
첨부파일 한일우.pdf
내용 국내 캐릭터산업의 현황분석과 활성화 전략에 관한 연구 
- 팬시용 캐릭터를 중심으로- 

A Study of the Recent Condition Analysis of Domestic Character Industry and Revitalized Strategy- Focused on Fancy Character - 



한 일 우 
전남도립 남도대학 
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Contents 
논문요약 
Abstract 
Ⅰ. 서론 
1. 연구의 목적 
2. 연구의 범위 및 방법 
Ⅱ. 본 론 
1. 캐릭터의 이론적 배경 
1-1. 용어의 이해 
1-2. 캐릭터의 기능 
2. 팬시상품에 있어서 캐릭터의 역할 
2-1. 팬시상품의 일반적 고찰 
2-2. 팬시상품과 캐릭터의 관계 
3. 팬시캐릭터 활용현황 및 소비자 선호도조사 
3-1. 국내.외 팬시업계와 분석 
3-2. 캐릭터상품의 선호도 조사4. 문제점 및 개선방향 
4-1. 창조성의 결여 
4-2. 한국적 캐릭터개발 시급 
Ⅲ. 결 론 
참고문헌 
논문요약 
캐릭터산업은 1990년대 우리 생활속에 팬시상품 또는 선물용품 등으로 불리우면서 새로운 유망산업으로 부각되기 시작하였다. 특히 21세기에 접어들면서 컴퓨터 애니메이션의 등장과 발전 그리고 인터넷의 급속한 확산으로 캐릭터는 대중과 보다 친밀하게 되었으며 그중요성과 상품가치도 날로 커지고 있어 21세기 문화 컨텐츠산업을 주도할 주체로 각광 받고있다. 그러나 현재 국내 캐릭터 산업의 실정은 미국, 일본 등 선진국에 비해 기반이 매우 취약한데 이는 캐릭터디자인에 대한 체계적인 연구와 전문적인 교육이 미흡하고 이미 개발된 캐릭터를 활용하여 상품으로 발전시키는 머쳔다이징과 상품화 전략의 부재에서 그 원인을 찾을 수 있다. 특히 독창적이고 고유한 우리의 캐릭터를 개발하여 활용하려는 노력보다 단순히 외국의 유명한 캐릭터를 비싼 로얄티를 지불하고 가져다 쓰려는 일부 기업의 영리우선행위와 외국디자인을 거리낌없이 도용하고 모방하는 일부 디자이너의 윤리의식이 국내 캐릭터산업의 발전을 가로막는 저해요소로 꼽히고있다. 또한 소비자 선호도 조사결과에 의하면 주 소비자가 초등학생에서 20대 전후의 감성이 예민한 청소년층 임을 고려할 때 긍정적이며 교육적 메시지를 내포한 한국적 이미지의 캐릭터개발이 필요하며 이것은 기업윤리측면에서도 반드시 선행되어야할 과제이기도 하다 따라서 무엇보다 독창성과 창의성이 요구되는 캐릭터디자인은 디자이너의 신선한 감각과 전문적인 기법 그리고 양심있는 판단이 중요하며 이러한 전문디자이너를 양성할 수 있도록 국가적인 차원의 정책적인 지원이 매우 시급하다.더불어 문화 관광 상품으로서의 의미를 부여하여 국가브랜드의 위상을 높이는데 기여하고자 한다. 
Abstract 
Character industry became a new promising industry that is called fancy or gift product in our life in 1990s. Especially, in the beginning of 21th century, character has been more familiar with people by developing of computer animation and the spread of internet and it has been spotlighted as an important role for 21th century cultural contents industry by its fast growing significance and product value. However, the state of current domestic character industry has a very weak basis compared to USA and Japan because it does not have enough professional education and systematic research of character design and also the product strategy and merchandising which grow the previously developed character to product. Especially the profit-only behavior of some companies that just intend to use the famous foreign characters with the high-priced royalty and the moral consciousness of some designers who embezzle and copy the foreign design without hesitation rather than try to develope and utilize our own unique character are the major disincentives. According to consumer preference, Korean image character development which includes positive and educational message is necessary for the consumers because mainly they are from the elementary school students to age of around 20 who are sensitive and it is also a prerequisite in the aspect of business ethics.Therefore, most of all, designer's fresh sense, professional technique, and true decision are important for the character design which needs the originality and creativity and it is urgent that there must be the national support for training professional designer. 
Keyword :  Fancy, Character, Character industry