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영화게임에 나타난 가상현실표현이 조형성 연구/361-372
글쓴이 이상화 날 짜 2006-03-01 11:46:09
첨부파일 이상화.pdf
내용 영화게임에 나타난 가상현실표현의 조형성 연구 


Formative Arts Research of the Virtual Reality that is presented in Movie game 



주저자 : 이 상 화(Lee, sang hwa) 
한양대학교 
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논문요약   
Abstract 

1. 서론 
 1-1. 연구 개요 
 1-2. 연구 목적 

2. 이론적 배경 
 2-1. 미디어테크놀로지의 변화 
 2-2. 디지털 영상과 이미지 변천 
 2-3. 가상현실의 시각화 

3. 영화게임에 나타난 가상현실표현의 조형적 분석 
 3-1. 영화게임에 나타난 가상현실표현의 칼라 분석 
 3-2. 영화게임에 나타난 가상현실표현의 형태적 분석 
 3-3. 영화게임에 나타난 가상현실표현의 조형적 분석 

4. 결론 


요약 

개인용 컴퓨터의 보급과 함께 시작된 고도의 기술혁신은 우리의 삶의 방법은 물론 세계관, 그리고 현실의 개념마저 혼동되게 하고 있다. 이미 경험했거나 미래 경험할 일들을 현실이 아닌 가상의 공간에서 내가 아닌 나의 분신과 같은 존재들이 앞서 체험을 하게 되며 그것이 곧 나의 체험이 되는 것들이 개인들에게 더 이상 낯선 일이 아니며 가상현실 기술의 발전은 가상공간에 대한 패러다임의 설명을 위한 대안의 탐색이 사회문화전반에 걸쳐 절실히 요구되고 있다. 이에 본 논문은 현재 급속도로 변하고 있는 미디어 테크놀로지의 공간속에 재현되어지는 영화게임디자인의 가상현실 표현 변화양상을 영화게임 관련 생산 및 소비자들의 디지털 환경변화에 따른 시ㆍ지각인지 체제의 변화 요인으로 결부시키고 있다. 
영화게임은 3차원의 형상들이 인간과 상호작용하고 이로 인하여 인간의 의도대로 형성된 가상의 세계에서 원하는 상황을 만들어 내기도 하고 실제로 경험하기 힘든 것을 가상으로 체험할 수 있다. 가상의 공간을 사용자 임의대로 움직일 수 있는 즉, 자유로운 네비게이션과 가상의 공간에서 행동에 대한 상호작용을 이끌어 낼 수 있어야하며 가상현실 시스템과 가상현실 세부요소들을 도입해 영화게임의 가상현실표현을 코드화하고 이에 맞추어 구조모형을 제시하였다. 이는 맥루한의 미디어 정의와 일맥상통하는 구조로서 경험 중시적인 코드로 사실적 이미지를 극대화 시킬 수 있는 모형으로 제시되고 있다. 
본 연구는 영화게임에 나타난 가상현실표현의 조형성 연구로 앞으로 전개될 영화게임 디자인 형식에 활용될 수 있으며, 향후 영화게임 디자인의 기초적 전개가 될 것이다. 

Abstract 

High level of technological innovation triggered by the spread of personal computers has been confusing our concept of reality as well as world view and way of living. It is not strange for another 'I' but not 'myself' to experience what happened before or may happen to 'me' in a virtual space not an actual situation in advance. Likewise, it seems natural to feel that such an experience is equivalent to one's own. The advances of virtual reality urgently ask for studies on alternative approaches to express the paradigm of virtual space across social and cultural sectors. In this regard, this study attempts to relate the changes in the expression of virtual reality of movie game design realized in this rapidly changing environment of media technology relating to the factors of the changes in visual and conceptual recognition system attributable to the changes in digital environment of movie-game related producers and consumers. 
Movie game allows for experiencing what is difficult or impossible in actual situations or what has been dreamed about by interacting 3D figures in the make-up virtual world created as one likes. Free navigation, which is to freely move virtual space as a user wants, and interaction in the virtual space, virtual reality system and detailed elements have been discussed in order to encode virtual reality expression of movie game and produce structured model. This structured model, which is consistent with the media definition suggested by McLuhan, is a that of maximizing realistic images on the basis of experience-centered code. 
 This study looks into the figurativeness of expression of virtual reality in movie games, which is expected to be applied to module of movie game design and serve as a groundwork for movie game design in the future. 
(keyword) 
movie game, virtual reality, media technology 


(keywords) 
movie game, virtual reality, media technology