논문열람
HOME  >  논문열람

◈ 논문열람

애니메이션TV-CM사례 연구-라인애니메이션을 중심으로-/397-406
글쓴이 박장열,이인걸 날 짜 2006-03-01 11:46:51
첨부파일 박장열1.pdf
내용 애니메이션 TV-CM사례 연구 
- 라인애니메이션을 중심으로 - 


A Case Study on Animation TV-CM 
- Focused on Line Animation - 



주저자 : 박장열(Park, jang yul) 
서울산업대학교 IT디자인대학원   

공동저자 : 이인걸(Lee, in gul) 
서울산업대학교 IT디자인대학원 
-------------------------------------------------------------- 
논문요약 
Abstract 

1. 서론 
1-1. 연구 목적 
1-2. 연구 범위 

2. 이론적 배경 
2-1. 애니메이션과 TV-CM 
2-2. 애니메이션 TV-CM의 종류 
2-3. 라인 애니메이션 

3. 라인 애니메이션을 활용한 TV-CM 사례분석 
3-1. 삼성 SDI 
3-2. 참존 DeAge 
3-3. Toyota Matrix 
4. 결론 

5. 참고문헌 


요약 

디지털기술의 발달로 휴대폰이 필수품이 되었고 언제 어디서나 메신저의 채팅창을 통해 끊임없는 대화를 나누며 텔레비전 속에서 세상 온갖 문물을 만나볼 수 있는 디지털문명시대 속에 우리는 살아가고 있다. 하지만  사람들은 기술의 발전이 주는 문명의 이기 속에서 오히려 변화에 소외될 것을 두려워하며 시대의 급박한 흐름에 휩쓸려 경제 불황의 늪에서 허덕이고 있다. 이러한 불안과 불황의 분위기를 돌파하기 위해 최첨단의 기술 속에서 인간다움을 찾고, 차가운 라인들을 통해 서로 따뜻함을 교류하는 아이러니를 연출하고 있다. 이런 상황은 사회상을 대변하는 영상매체 속에서도 나타나고 있다. 현재 제작되고 있는 대부분의 3D 애니메이션 작품들이 기존의 차갑고 사실을 표방한 이질적 기법에서 벗어나 2.5D(3D의 카툰화)기법을 통해 따뜻한 분위기와 인간다움을 담은 라인 애니메이션으로 변화하고 있다. 
본 논문은 3D CG가 가진 다양한 공간구성의 가능, 광범위한 크리에이티브의 표출, 지속적 사용 가능성 등의 장점에 덧붙여 따뜻하고 인간다운 휴머니티를 찾는 사회분위기에 발맞춰 라인 애니메이션을 활용한 TV-CM에 대해 분석해보고 앞으로의 발전가능성에 대해 논의해보고자 한다. 


Abstract 

We are living in the digital era that celluar phone became a must-have item, on-going conversation through the internet chatting program is available to us anytime anywhere and TV allows us to meet all the kinds of culture over the world. In other words, we live in the period of digital civilization. However, people are afraid of getting behind changes under a modern convenience resulted from the advancement of technology and struggled with an economic depression due to the rapid current of the times. It is a gloomy turn of the digital period. To find a way out of the fear and depression, people ironically try to find human nature in the state-of-the-art technologies and interchange heart-warming mind with cold liens. The ironical situation is also found in video media representative of a mirror of society. Currently, most 3D animation works pursue not the existing heterogeneous technique expressing cold-hearted and actual aspects but 2.5D (cartoonization of 3D) technique, which allows expression of warn-hearted mood and human nature with line animation. 
This study is to describe various advantages of 3D CG including formation of various space structures, wide expression of creativity and continuous availability analyze TV-CMs using line animation on the basis of the social mood pursuing warm-hearted and human nature, and discuss its development potential in future. 

(keyword) 
3D Animation, Line Animation