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중국시장을 위한 리니지Ⅱ의 그래픽 개선 방안 연구-이하림(179-190)
글쓴이 관리자 날 짜 2008-08-23
첨부파일 1920-이하림(179-190).hwp
내용
중국시장을 위한 리니지Ⅱ의 그래픽 개선 방안 연구 
- 캐릭터와 환경그래픽을 중심으로 - 

A study on the Improvement of LineageⅡ Graphic for Chinese market 
- Focus on Character and Environment Graphic Design - 

이 하 림 
디지털컨텐츠협동연구센터 연구원 

Lee ha-lim 
Digital contents cooperative research center 

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1. 서 론 
1-1. 연구목적 
1-2. 연구 방법과 범위 
2. 중국 온라인 게임시장의 디자인 동향 분석 
2-1. 엔씨소프트(NCSOFT)사의 중국 진출 
2-2. 중국시장 조사 및 분석 
2-3. 타 온라인 게임과의 조형적 특징 비교 
3. 중국시장을 위한 리니지Ⅱ의 그래픽 개선 및 보완 방안   
3-1. 캐릭터(Character) 
   3-1-1. 의상 
   3-1-2. 색채 
   3-1-3. 비례 
3-2. 게임 내 환경그래픽 
   3-2-1. 인터페이스(Interface) 
   3-2-2. 상점 
   3-2-3. 아이템(Item) 
   3-2-4. 커뮤니티(Community) 
4. 결 론 
참고문헌 

논문요약 
한류는 현재 한·중 수교 이래 가장 집중적이고 대규모로 한국에 관한 이미지를 형성시키는 중심 역할을 하고 있다. 이러한 한류와 함께 온라인 게임 분야 역시 새로운 문화 컨텐츠로 크게 부각되고 있다. 
온라인 게임 산업은 여러 문화 컨텐츠 가운데 한 나라의 문화와 기술의 수준을 나타내는 척도로 인식될 만큼 중요한 고 부가가치 산업이다. 최근 우리나라의 온라인 게임 산업은 짧은 역사에 비해 급속한 성장세를 나타내고 있으며 만화, 애니메이션, 방송, 음악, 캐릭터산업 등 다른 엔터테인먼트 산업들과 접목하여 산업간 시너지효과를 불러일으키면서 상호 발전하는 양상을 보이고 있다. 본 논문에서는 온라인 게임 산업, 그 중에서도 리니지Ⅱ 게임 내부 디자인의 조형성이 중국 시장에서 큰 성공을 거둔 원인에 대한 분석을 통해 새롭게 변화하는 시장 환경 속에서 지속적인 성공을 거두기 위한 보완 방안을 제안하였다. 비교 분석의 틀을 바탕으로 도출된 결과와 함께 중국에서 성공한 기존전략을 면밀히 검토 및 보완하여 새로운 방안을 제시하였다. 크게 ‘캐릭터’, ‘게임 내 환경그래픽'으로 나누었으며 
‘캐릭터’부문에서는 ①의상 ②색채 ③비례 
‘게임 내 환경그래픽’부문에서는 ①인터페이스 
(Interface) ②상점 ③아이템(Item) ④커뮤니티 
(Community) 같이 세부적인 항목으로 나누어 좀 더 미시적인 관점에서의 보완 방안을 연구하였다. 
본 논문에서는 단순히 상품의 품질이 어떠한가 하는 문제를 넘어 디자인의 발전이 지금 시대의 국가 경쟁력에 지대한 영향을 끼치는 근본적 문제임을 인식하고 온라인게임 분야가 타국 시장에서 지속가능한 요소들도 연구 하였다. 이를 통해 온라인 게임그래픽 디자인의 중국 온라인 산업 경제부문의 경쟁력에 미치는 요소 분석이 가능하며, 문화 컨텐츠의 가치를 발견하고 새로운 지속가능성을 제시할 수 있는 것이다. 

주제어 
리니지Ⅱ, 중국 온라인 게임시장, 게임 그래픽 


ABSTRACT 
Han­ru is used a kind of pronoun of almost everything related to Korea beyond the boundary of popular culture. Therefore Han­ru is playing a central role of forming the image of Korea  most intensively and largely since Korea and China Friendship. With this Han­ru the field of on­line game is also emerging as a new cultural contents largely. This kind of on­line industry among various cultural contents is as important a higher value added business as considered as a barometer showing the level of technique and culture of a nation. Recently Korean on­line game industry is showing a rapider development compared with its short history. It is arousing up synergy effect among industries  connected to other entertainment industry; comic,       animation, broadcasting, music, character industry, etc. Now it is showing a developing aspect together.   
In this study we analyzed the cause that on­line   game industry, especially LineageⅡ in modeling of game design, widely succeeded in China market. We suggested the way to succeed in newly changing market    environment. We drew a conclusion based on this frame of comparison analysis with it we indicated the new way after researching and complementing the existing  strategy which succeeded in China. Widely it is divided into Character, Environment graphic in game and we studied complementary way in more microscopic view dividing into more detailed item like 
'character' section: ①Clothing ②Color ③Proportion 
'Environment graphic' section: ①Interface ②Store 
③Item ④Community   
We realized that the development of design is the basic matter to affect nations competitive power in this age. Weanalyzed  and  studied  the  sustainable  factor  too  in  on­line  game  field  which influence even the image of the nations widely. Through this, we can analyze the factor that on­line graphic design affects competitive power in Chinese on­line industry field. We can find the value of culture contents, and suggest the new possibility of continuance. 

Keyword 
LineageⅡ, on-line game market of Chinese, Game graphic