논문열람
HOME  >  논문열람

◈ 논문열람

3차원 입체 홀로그래피의 효율적인 가상공간 시뮬레이션-윤지현(295-304)
글쓴이 관리자 날 짜 2008-08-23
첨부파일 1935-윤지현(295-304).hwp
내용
3차원 입체 홀로그래피의 효율적인 가상공간 시뮬레이션 

Simulation of Efficient Virtual Space using 3D Holography 

윤지현 
한양대학교 응용미술학과 
Youn ji-hyun 
Hanyang university 

========================================== 

1. 서론 
2. 3차원 가상공간의 의미와 입체영상 
2-1. 가상현실의 구현과 분류 
2-2. 3차원 입체영상기술의 고찰 
3. 홀로그래피의 이론적 배경과 3차원 
 입체영상으로써의 의미 
3-1. 홀로그래피의 정의 
3-2. 홀로그래피의 원리와 활용분야 
3-3. 홀로그래피의 3차원 입체영상 매체로써의 
    의미 
3-4. 홀로그래피의 입체 영상 표현방법 
4. 3차원 입체 홀로그래피의 적용사례 
4-1. 미술분야 
4-2. 전시, 박람회, 광고 
4-3. 엔터테인먼트 
4-5. 그 외의 분야 
5. 가상공간에서의 효율적인 이미지 
  시뮬레이션 
5-1. 홀로그래피를 이용한 가상공간의 개발 
    목적과 제한점 
5-2. 홀로그래피를 이용한 가상공간의 최종 구현   
6. 결론 및 제언 
참고문헌 

논문요약 
각종 디지털 테크놀로지로 인한 변화로 인류의 삶은 급속히 변화하며, 또 다른 세계를 구축하고 있다. 그 중에서도 현실을 대체할 수 있는 가상현실의 세계는 강력한 새 시대의 패러다임으로 자리하게 될 것이다. 가상현실의 구현방법 중 입체영상은 핵심이며, 다양한 방식으로 연구되고 있으나 홀로그래피의 뛰어난 재현성과 입체감이 주목된다. 홀로그래피는 광학적 특성으로 다양한 표현이 가능하며, 영상이 깨끗하고 고 무안경 방식으로 실제와 가장 조화롭게 교류할 수 있는 형태라는 여러 특성으로 가상현실에 있어 가장 적합한 형태로 규정하고, 현실과 가상이 공존하는 증강현실로 적용하는 프로토타입을 제작해 봄으로써, 일반화 되었을 때 보완될 사항에 대해 제안해 본다. 홀로그래피는 이제 막 시작되는 단계로, 대중화까지는 많은 노력과 시간이 요구될 것으로 보이며, 지속적 연구와 개발이 필요하다. 

주제어 : 홀로그래피, 3차원 입체영상, 가상현실 

ABSTRACT 
The life of mankind is rapidly changing for various digital technologies, and is building another world. Among them, the world of virtual reality able to replace the real world will be positioned as a strong paradigm of the new age. The three-dimensional images are the key among those methods in realizing the virtual reality and have been studied in various ways, but the excellent reproducing abilities and 3D feelings of holography have been noticed. The various expressions are possible and the images are clean in a manner with no glass in the holography with the characteristics of optics, enabling to have any exchange with the best harmony. Items necessary for supplements upon the generalization of holography are suggested by defining it to be the most suitable for the virtual reality for such characteristics and producing a prototype to apply an intermediate reality where the reality and virtuality coexist. The holography is just at its starting stage. It seems that a lot of efforts and time might be required up to its popularization, and it is necessary to continuously have the research and development for it. 

Keywords: horography, three-dimensional images, virtual 
          reality