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퍼즐 게임 개발에서의 비주얼 디자인의 역할에 관한 실험적 연구-최민수, 류한영 (273-282)
글쓴이 관리자 날 짜 2008-12-03
첨부파일 2135.pdf
내용
퍼즐 게임 개발에서의 비주얼 디자인의 역할에 관한 실험적 연구 
An Experimental Research on the Role of Visual Design in Puzzle Game Development 


주저자 : 최민수 
이화여자대학교 일반대학원 디지털미디어학부 

Choi, Min Soo 
Ewha Womans University 

교신저자 : 류한영 
이화여자대학교 일반대학원 디지털미디어학부 

Ryoo, Han Young 
Ewha Womans University 
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1. 서 론 
1-1 연구배경 및 목적 
1-2 연구범위 및 방법 
2. 이론적 연구 
2-1. 게임의 가치 
2-2. 게임 디자인의 시각적 표현 
2-3. 평가의 직관성과 경험성 
3. 실험 
3-1 실험개요 
3-2 실험용 게임의 제작 
3-3 실험참여자 
3-4 실험절차 
3-5 실험결과 및 분석 
3-6 비주얼 디자인과 재미의 관계 
4. 결론 
참고문헌 

논문요약 
게임을 개발 한다는 것의 의미는 기본적으로 ‘재미있는 게임’을 만드는 것이고, 비주얼 디자인을 포함한 많은 분야의 전문가들이 이러한 공동의 목표를 위하여 노력하고 있다. 하지만 비주얼 디자인의 역할에 대한 평가는, 이러한 공동의 목표인 게임의 재미에의 기여보다는 외관과 느낌에의 특성 부여로 한정되는 경우가 많다. 
본 연구는 세 가지 타입의 퍼즐 게임 디자인을 사용하는 플레이어들을 대상으로 비주얼 선호도와 게임의 본질적 가치인 ‘재미’를 조사하고 그 결과를 분석하여, 게임 디자인에 있어서의 비주얼 디자인의 역할 및 위상을 실험적으로 파악하고자 진행되었다. 
그 결과, 비주얼 선호도와 재미 사이에는 일정한 상호관계가 있음이 나타났다. 즉, 디자인이 좋으면 게임이 재미있다고 느끼는 것을 알 수 있었다. 다만, 비주얼 디자인의 효과가 재미에 있어 일정한 역할을 하는 것은 분명하지만, 디자인 수준의 향상이 재미를 보장하는 결정적 요소는 아닌 것으로 판단되었다. 

주제어 
선호도, 게임의 재미, 비주얼 디자인 

Abstract 
The goal of the game development is to make a game which derives entertain to the users. Many experts in various disciplines, as well as the visual design, work together to achieve this goal. However, the role of the visual design in the game development is often considered as visual decoration rather than the goal, “Fun in the Game”. 
This research studies on visual preference as well as substantial value of game, which is the level of entertainment, by experimenting game players who play under three different types of puzzle game design environment. Analysis on the experiment helped find the role of visual design for game infrastructure. 
In conclusion, it was found that there is a positive relationship between visual preferences and entertaining. Better design helps generate more promising levels of entertainment. However, although it is obvious that visual design has influence over the level of entertainment, it is not necessary to say that the preferences in the visual design improve the user satisfaction. 

Keyword 
Preference, Entertaining in game, Visual Design