논문열람
HOME  >  논문열람

◈ 논문열람

조선 시대 공예문양의 근대적 특성에 관한 연구-김향원, 남용현(399-408)
글쓴이 관리자 날 짜 2012-11-24
첨부파일 51-조선시대.pdf
내용
조선 시대 공예문양의 근대적 특성에 관한 연구 
On some modern aspects in Choson's craft-illustrations 

주저자 : 김향원 
강원대학교 디자인학과 박사과정 
Kim Hyang-Won 
Kangwon national university doctorate course 

교신저자 : 남용현 
강원대학교 디자인학과 교수 
Nam Yong -Hyun 
Kangwon national university professor 
_____________________________________________________________________ 
논문요약 
조선사회는 자연의 시혜만을 바라던 중세 및 원시 사회가 아니라, 문명사회였다. 있는 그대로를 인정하는 구수함 혹은 수동성이라든가 자연주의적 관조의 미학이 지배적이지 않았다. 이 사회는 자연의 사물을 인공적으로 재구성하는 능력을 보여주었다.   본 연구는 조선의 공예품에 적용된 문양을 선택하여  조형적 특성을 밝혔다. 조선의 공예문양은 사실주의를 극복하는 과정을 보여준다. 눈에 그대로 보이는 사물을 최대한 단순화 시키고 기하학적으로 조작하여 표준화가 가능하도록 문양을 만들었다. 
조선의 문양은 추상화 과정뿐만 아니라, 장르의 전환을 통하여 조형의 영역을 확대하였다. 회화에서 사용된 사군자를 재사용하여 장르간의 융합을 이루어 내었다. 또한 문자를 그림화 함으로서 인간적 소통도구의 모든 것(언어/비언어)을 사용할 수 있는 다양한 문화를 구현해 내었다. 이와같이 도상을 극복하여 시각물을 상징화하고, 장르를 전환하여 시각물에 새로운 미디어를 제공했으며 문자를 언어적 소통에만 쓰지 않고 문양화 함으로써 소통문화를 확대했다. 

주제어 
조선공예, 문양, 근대적 양상. 

Abstract 
 This paper has ventured to propose that the Choson artistic products, especially craft-illustrations,  had some clearly modern characteristics in every dimension of creation and were based on a kind of modern design. The Choson craft-illustrations have composed its visual elements generated of  the mathematical and reasonable accumulation which had been made by Choson peoples' lifework. 
A semiotical analysis was used to illustrate the above points, it could be investigated from figurative and artistic expressions in craft-illustration and explain its some features in style. 
 Firstly, the Choson craft-illustration reveals its modern character in abstract tendency which supports itself by growing to abstraction of the real figures. This character permits us to consider a standardization of the illustration. Secondly, the Choson craft-illustration reveals its textualization effect, transformation from a genre to the another, by stressing a integration of source original materiality and spirituality as well. It means that it has realized some re-mediation process of which our modern men discuss largely and deeply on its cause and result. Thirdly, the Choson craft-illustration reveals that the letters could be a important design element in the domain. The typographism was appeared in the  craft-illustration in its large application. Abstractism, texualization and typographism were the major characters of the Choson craft-illustration, which aren't different in every aspect from the modern one.       
These main characters of the Choson craft-illustration show that our contemporary aesthetic and design in Digital age is not in its unique industrial and modern historical course, but also in our universal tradition which is actually performant. 
Civilized of itself, the Choson has revealed important human and social competences for sophisticated craft and culturally deep products by overcoming the pure naturalist or non activist lives that many art critics had commented on. 

Keyword 
 Choson craft, Illustration, Modern aspects.