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시대적 변화에 따른 커뮤뮤니케이션 매체의 형태에 관한 연구-놀이문화를 중심으로/155-164
글쓴이 김정연,이지은 날 짜 2006-03-01 12:04:36
첨부파일 김정연이지은.pdf
내용 시대적 변화에 따른 커뮤니케이션 매체의 형태에 관한 연구 
-놀이 문화를 중심으로- 

Research on Communication Media Form in Relevance to the Period 
-Focused in the Entertainment Culture- 



김 정 연 · 이 지 은* 

서일대학 교수 · 한양대학교 강사* 
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Contents 

논문요약 
Abstract 

Ⅰ. 서론 
1. 연구 목적 
2. 연구 방법 

Ⅱ. 이론적 배경 
1. 커뮤니케이션의 효시인 놀이문화 
2. 놀이문화의 시대적 변화 

Ⅲ. 시대적 변화에 따른 커뮤니케이션 매체의 
형태 
1. 커뮤니케이션 매체로서의 놀이감 
 1) on-line 
 2) off-line 
2. 아바타와 로봇 매체의 형태 분석 

Ⅳ. 결론 

참고문헌 및 사이트 

논문 요약 

현대인의 몸과 마음은 유기적으로 결합되어 풍요롭고 아름다운 인생을 영위하도록 하는데 이러한 현상은 놀이문화에서도 나타나 웰빙과 웰룩을 추구하고 있는 세대가 등장하고 있다. 놀이감은 예로부터 그 시대상과 그 민족의 풍습에 따라 착상이나 재료, 제작방법이 약간씩 달랐지만 인간은 놀이감으로 커뮤니케이션 하였으며 그 매체를 통하여 자발적인 놀이문화로 발달시켜왔다. 
현대 과학 기술의 발달로 인한 정보기술(IT)은 이러한 놀이문화를 더욱 풍부하게 만들어 형태의 커뮤니케이션에서 벗어나 인간과 놀이감 사이의 커뮤니케이션을 할 수 있는 매체로 확대되었다.   on-line에서 나타나는 커뮤니케이션 매체로서  자아의 대변인 역할을 하는 아바타를 들 수 있다. 아바타는 자신의 이미지를 나타냄과 동시에 감정까지도 나타내어 시각적인 커뮤니케이션을 할 수 있게 한다.  off-line에서의 로봇 역시 인간과의 커뮤니케이션을 그래픽 형태의 다양함으로 스스로 커뮤니케이션을 하여 커뮤니케이션의 확장을 가져왔으며 이러한 현상은 인간의 놀이문화를 변하게 만들었다. 
 따라서 본 논문은 시대적 변화에 따른 커뮤니케이션 매체로 나타난 놀이감들의 변화를 살펴보고, 놀이를 통하여 커뮤니케이션을 할 수 있는 아바타와 로봇 매체의 형태적 분석을 통하여 인간 친화적인 디자인의 중요성을 재인식하는데 도움이 되고자 한다.   

Abstract 

 The modern human's body and heart are organically united to manage abundant and beautiful life, but this phenomenon also appears in the entertainment culture, and hence the well-being and well-look promoting generation is appearing. Toys have differed in concepts, materials and creation methods according to the phases of the times and the race's customs, but communication was performed through toys, and through that media, it has developed into a spontaneous entertainment culture. 
 The Information Technology, developed by the modern science technology, has made the entertainment culture more abundant, and has freed itself from the form communication to expand into a media enabling the communication between men and toys. As an on-line communication, avatars play the representative role of the self. Avatars portray the image of oneself and simultaneously display emotions, thus enabling visual communication. Off-line, robots as well performs communication with men by itself through diverse graphic forms, and these phenomenons have changed mankind's entertainment culture. 
 Therefore the present thesis, by observing the transformations of toys due to the changes in the period, and through form analysis of avatars and robot medias capable of communication through entertainment, covets to be helpful in re-acknowledging the importance of human-friendly designs. 

Keyword :  Avatar,  robot,  communication