논문열람
HOME  >  논문열람

◈ 논문열람

Web Contents를 위한 가상현실 구현에 관한 연구/255-267
글쓴이 박찬익 날 짜 2006-03-01 12:06:31
첨부파일 박찬익.pdf
내용 Web Contents를 위한 가상현실 구현에 관한 연구 

A Study on implementation of Virtual Reality for Web Contents 



박찬익 

청운대학교 
-------------------------------------------------------------- 
Contents 

논문요약 

Abstract 

1. 서론 

2. 가상현실의 개요 
 2-1. VRML과 Web3D 
 2-2. VRML의 역사 

3. 인터넷에서 가상현실의 활용 
 3-1. 전자상거래에서의 Web3D 
 3-2. 인테리어디자인에서의 Web3D 

4. 제작방식에 따른 장단점 비교 
 4-1. 직접 모델링 방식 
 4-2. VR오브젝트 방식 

5. 결론 

논문요약 

인터넷 기술의 발전과 개인용 컴퓨터 성능의 향상, 그리고 컴퓨터 그래픽스와 가상 현실 기술의 발전은 우리 생활의 많은 부분을 바꾸어 놓았다. 예전에는 상상으로만 가능했던 온라인 게임이나 가상 쇼핑몰 등의 서비스를 집안에 앉아서 즐길 수 있게 되었다. 최근에는 웹상에서 평면 이미지를 이용하는 것 외에도 3차원 그래픽을 이용한 사이트들을 많이 볼 수 있다. 단순한 페이지 링크로 이동하는 것이 아니라 웹 페이지 상에서 물체를 돌려보거나, 현실과 같이 공간을 이동할 수 있게 해주는 기술을 이용한 것이다. 흔히들 “Web 3D"라고 표현하는 것이다. 
이러한 기술이 온라인 쇼핑몰에 사용될 경우, 일반 사용자는 구매하려는 상품의 평면적인 그림만을 보게 되는 것이 아니라 3차원 공간상에서 그 상품을 여러 각도에서 관찰해 보고 더 나아가서는 그 상품에 여러 기능을 직접 테스트한 후 구매 여부를 결정하게 된다. 온라인 게임의 경우에도 이러한 기술이 도입되면 보다 차원 높은 실감 환경을 통하여 게임자의 취향을 만족시켜줄 수 있게 된다. 
본 고에서는 이렇게 온라인 상에서 3차원 정보를 처리하는 기술이 어디까지 와 있고, 앞으로의 현황은 어떤가 살펴보고자 한다. 

Abstract 

Development of internet technology, improvement in personal computers, and technological development of computer graphics and artificial reality changed our livesin many ways. Services like on-line games and virtual shopping malls that we only could imagine in the past are now available for us to enjoy at home. Now we can see websites that use not only 2 dimensional images but also 3 dimensional graphics. They also use technology that enables us to look at the objects on web pages and moves spaces just like in reality other than simply moving to another space using page links. It is so-called "Web 3D" technology. 
When these technologies are used in on-line shopping malls, users are not only able to look at the picture of products that one is willing to purchase but also can observe the product in different angles using 3D space as well as test various functions of the product directly before a purchase decision. If this technology can be adopted to on-line games, it will be able to satisfy the game players'taste using higher level of environment that is more realistic. 
The purpose of this paper is to see how far this on-line 3D information processing technology came and to observe the situation in the future.